VSO BB

In VSO Bovenbouw B (BBB), zitten leerlingen tussen de 16 en 18 jaar. Op maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Marlien voor de groep en op woensdag en donderdag juf Maurien. Juf Ramona is onze klassenassistent en juf Sylvie onze stagiaire.

Uitstroomgroep

De VSO-Bovenbouwgroep is een uitstroomgroep en daarom eindgroep van de school.

Als de leerlingen de school verlaten, gaan zij veelal aan het werk bij een dagbesteding en soms bij een beschutte werkplek.

De leerlingen uit de groep oefenen, om te wennen aan een werkplek, vaak 1 tot 3 dagen per week op een stageplek. Deze stageplek bevindt zich buiten de school. De bedoeling van stage is om de overgang van school naar werk te verkleinen. Ook worden er regelmatig gesprekken gehouden over hun stagedag: wat hebben zij gedaan, wat hebben zij geleerd en wat was nog moeilijk? Het sociale aspect is hierbij heel belangrijk, want hoe hoor je je te gedragen op een werkplek? Hoe stel je een vraag? Hoe ga je om met gevoelens?

Sommige leerlingen zitten al een hele periode op school. Daarom is het fijn voor hen dat er een transitieperiode plaatsvindt: enkele dagen naar school, gecombineerd met wennen op een stageplek. Onze stagecoördinator juf Joyce gaat regelmatig langs op de stageplekken om te kijken en om te praten hoe het gaat.

Stageplaatsen van onze leerlingen zijn bijvoorbeeld dagbesteding bij Nijverheid (Hartekampgroep), lunchroom Brownies & Downies, de wereld van Jansje, Ons Tweede Thuis en Juttersgeluk.

In de klas werken zij veelal aan een praktische toepassing van alles wat zij tot dan toe vanuit theoretische vakken hebben geleerd, zoals lezen met begrip, geldrekenen, klokkijken en lezen met begrip, maar er wordt ook geoefend in de praktijk tijdens Interne Stage.

Interne Stage

Twee keer per week wordt er een hele ochtend (dagdeel) georganiseerd om interne stage te lopen. We richten het onderwijs dan zó in, dat het lijkt op dagbesteding. Er wordt dan bijvoorbeeld de hele ochtend gewerkt in de keuken, om HORECA- taken te oefenen. Er wordt geoefend om voor grote groepen een maaltijd te bereiden. Een aantal keer per schooljaar wordt er een lunch of restaurantavond georganiseerd. Ook komt het voor dat we een opdracht krijgen, zoals het bakken en verpakken van koekjes voor de kerst- of zomermarkt. Anders dan andere groepen, ligt het accent steeds meer op ‘arbeidsvaardigheden’.

Een andere stagevak is 'facilitair'. Er wordt in onze ‘mini-woning’ geoefend met schoonmaakwerkzaamheden en vaardigheden die je later nodig hebt met wonen, zoals je bed verschonenen en ramen lappen. Dit ‘lokaal’ is echt ingericht als woonappartement, zodat er echt kan worden geoefend in de praktijk.

In het kunstatelier kunnen we onze creatieve ei kwijt. Hier worden diverse technieken aangeleerd met stof, hout, papier of steen. Soms wordt er naar een thema toegewerkt, zoals de kerstmarkt.

Tot slot hebben wij een ander ‘lokaal’ ingericht als mini- Albert Heijn. We zijn dan ook heel blij dat Albert Heijn Vos onze school heeft gesponoort. In de winkel leren we spiegelen (producten naar voren halen) en schoonmaakwerkzaamheden, maar stel je eens voor hoe leuk en uitdagend onze geldrekenlessen zijn! Soms denken mensen uit de buurt dat we een echte AH-winkel zijn, zo echt lijkt het!

Leerlingen in de bovenbouw, mogen kiezen tussen deze vakken. Op deze manier gaan zij steeds beroepsgerichter te werk.

Als team en stage coördinatoren kijken wij telkens heel goed en kritisch wat er op stageplekken wordt verwacht van onze leerlingen. Daar willen we met ons onderwijs zo goed mogelijk op aan te sluiten.

Door dit soort vakken op school te geven, zorgen we voor gewenning bij onze leerlingen. De overstap naar werk wordt hiermee verkleind.

Schoolkamp

Wat helemaal te gek is in de bovenbouw, is dat zij één keer in de twee jaar op schoolkamp gaan! De leerlingen zijn dan twee nachten van huis en maken de tijd van hun leven mee, waarbij de Bonte avond het hoogtepunt is!

Uiteindelijk hopen we te bereiken dat onze leerlingen op allerlei gebieden goed voor te bereiden, zodat zij bij schoolverlaten zelfverzekerd de volgende stap kunnen maken in hun leven.

Uiteindelijk hopen we te bereiken dat onze leerlingen op allerlei gebieden goed voorbereid zijn, zodat zij bij schoolverlaten zelfverzekerd de volgende stap kunnen maken in hun leven.