VSO BBB

In VSO Bovenbouw B (BBB), zitten leerlingen tussen de 16 en 18 jaar. Op maandag, donderdag en vrijdag staat juf Angela voor de groep en op dinsdag en woensdag juf Marlien.

Deze groep is een uitstroomgroep en daarom eindgroep van de school.
Als de leerlingen de school verlaten, gaan zij aan het werk bij een dagbesteding en soms bij een beschutte werkplek.
De leerlingen uit de groep oefenen, om te wennen aan een werkplek, vaak 1 tot 3 dagen per week op een stageplek.
Stageplaatsen van onze leerlingen zijn bijvoorbeeld Wisselwerk van SIG, lunchroom Brownies & Downies, de wereld van Jansje, Ons Tweede Thuis en Juttersgeluk.
Onze stagecoördinator juf Joyce gaat regelmatig langs op de plekken om te kijken en om te praten hoe het gaat.

Ook worden er regelmatig gesprekken gehouden over hun stagedag: wat hebben zij gedaan, wat hebben zij geleerd en wat was nog moeilijk?
Het sociale aspect is hierbij heel belangrijk, want hoe hoor je je te gedragen op een werkplek? Hoe stel je een vraag? Hoe ga je om met gevoelens?
In de klas werken zij veelal aan een praktische toepassing van alles wat zij tot dan toe vanuit theroretische vakken hebben geleerd, zoals geldrekenen, klokkijken en lezen met begrip.

In de bovenbouwgroep wordt, als de leerling het aankan, ook buiten de klas (interne stage) gewerkt. Hierbij kijken wij goed naar hoe er op uitstroomplekken wordt gewerkt. Sinds de verbouwing heeft de school een hele mooie 'praktijkvleugel', waar leerlingen heel gericht kunnen werken in de praktijkkeuken, in het kunstatelier en in de mini- Albert Heijn. Met het service-team wordt het oud papier opgehaald in de buurt. In de mini-woning kunnen de leerlingen alvast leren hoe een huishouden gedraaid moet worden. In het voor- en najaar kunnen de leerlingen ook werken in de tuin.

Wat helemaal te gek is in de bovenbouw, is dat zij één keer in de twee jaar op schoolkamp gaan! De leerlingen zijn dan twee nachten van huis en maken de tijd van hun leven mee, waarbij de Bonte avond het hoogtepunt is!
Uiteindelijk hopen we te bereiken dat onze leerlingen goed voorbereid onze school verlaten, zodat zij zelfverzekerd de volgende stap kunnen maken in hun leven.