VSO BBB

In VSO Bovenbouw B (BBB), zitten leerlingen tussen de 16 en 18 jaar. Op maandag, donderdag en vrijdag staat juf Angela voor de groep en op dinsdag en woensdag juf Marlien.

Uitstroomgroep

Deze groep is een uitstroomgroep en daarom eindgroep van de school.
Als de leerlingen de school verlaten, gaan zij veelal aan het werk bij een dagbesteding en soms bij een beschutte werkplek.
De leerlingen uit de groep oefenen, om te wennen aan een werkplek, vaak 1 tot 3 dagen per week op een stageplek.
Stageplaatsen van onze leerlingen zijn bijvoorbeeld Wisselwerk van SIG, lunchroom Brownies & Downies, de wereld van Jansje, Ons Tweede Thuis en Juttersgeluk.
Onze stagecoördinator juf Joyce gaat regelmatig langs op de plekken om te kijken en om te praten hoe het gaat.

Ook worden er regelmatig gesprekken gehouden over hun stagedag: wat hebben zij gedaan, wat hebben zij geleerd en wat was nog moeilijk?
Het sociale aspect is hierbij heel belangrijk, want hoe hoor je je te gedragen op een werkplek? Hoe stel je een vraag? Hoe ga je om met gevoelens?
In de klas werken zij veelal aan een praktische toepassing van alles wat zij tot dan toe vanuit theroretische vakken hebben geleerd, zoals geldrekenen, klokkijken en lezen met begrip.

Interne Stage

Twee keer per week wordt er een hele ochtend georganiseerd om interne stage te lopen. We richten het onderwijs dan zó in, dat het lijkt op dagbesteding. Er wordt dan bijvoorbeeld de hele ochtend gewerkt in de keuken, om HORECA- taken te oefenen. Er wordt geoefend om voor groete groepen een maaltijd te bereiden. Een aantal keer per sch0ooljaar wordt er een lunch of reataurantavond georganiseerd. Ook komt het voor dat we een opdracht krijgen, zoals het bakken en verpakken van koekjes voor de kerst- of zomermarkt.
Een andere stageploeg is 'facilitair'. Er  wordt dan met een samengestelde schoonmaakploeg gewerkt op De Fjord (aan de andere kant van het park).
In het kunstatelier kunnen we onze creatieve ei kwijt.
Hierbij kijken wij als team goed naar hoe er op uitstroomplekken wordt gewerkt.
Door dit soort vakken op school te geven, zorgt voor gewenning bij onze leerlingen. De overstap naar werk wordt hiermee verkleind.

Praktijklokalen

Er wordt daarnaast veel gewerkt in de praktijklokalen. Sinds de verhuizing (2017) hebben we een supermooie praktijkvelugel erbij. Met een mini-woning en een supermarkt in de school kunnen we heel veel dingen extra leren!

Schoolkamp

Wat helemaal te gek is in de bovenbouw, is dat zij één keer in de twee jaar op schoolkamp gaan! De leerlingen zijn dan twee nachten van huis en maken de tijd van hun leven mee, waarbij de Bonte avond het hoogtepunt is!

Uiteindelijk hopen we te bereiken dat onze leerlingen op allerlei gebieden goed voor te bereiden, zodat zij bij schoolverlaten zelfverzekerd de volgende stap kunnen maken in hun leven.