VSO C

VSO C is dit jaar de ‘combinatieklas’ van de Schelp. De leerlingen hebben een leeftijd tussen de 13 en de 17 jaar, onderbouw en middenbouw dus. Op maandag, dinsdag en woensdag staat Nicolet voor de groep en op donderdag en vrijdag Catalijne. Zij worden daarbij ondersteund door Ramona en Henny.

In onze groep staat het werken aan de veelomvattende thema’s wonen, werken en vrije tijd centraal. Hieronder vallen onder andere de vakgebieden rekenen (algemeen rekenen, geld en tijd) en taal (lezen en mondelinge taal) maar ook praktische vakken als koken, textiel en bewegingsonderwijs. In verschillende blokken besteden we ook aandacht aan onderwijs in bijvoorbeeld gezond gedrag, verkeer of feest.
Soms werken we met de hele groep, maar vaak genoeg ook in een halve.

Er zijn ook een aantal momenten in de week waarbij de leerlingen aan de slag gaan met het oefenen van arbeidsvaardigheden. Zo lopen ze binnen de school ‘snuffelstage’. Hierbij worden ze per blok gekoppeld aan andere leerlingen (ook uit andere groepen) en een andere begeleider en doen ze wisselende werkzaamheden zoals limonade rondbrengen of de fruitservice voorbereiden. Het gaat vooral om vaardigheden als samenwerken en goed gedrag.

Op school hebben wij een mini woning én een mini Albert Heijn, waarin je natuurlijk van alles kan oefenen zodat je alvast goed voorbereid bent voor wanneer je mee moet helpen als je wat ouder bent.

In zo’n drukbezette week vinden we het ook belangrijk om af en toe te ontspannen met een gezelschapsspel, knutselen, lezen of iets wat je zelf leuk vindt.